Filmowe DEBIUTY 2016

Program tegorocznego Przeglądu Polskich Filmów Fabularnych „Debiuty”, które zakończyły się w sobotę 3 grudnia 2016, był bardzo bogaty właśnie w debiuty, czyli pierwsze filmy fabularne, kinowe, którym impreza jest poświęcona.

W długiej historii konińskiego przeglądu pierwszy raz główny program został zapełniony wyłącznie debiutami reżyserskimi, filmami, które weszły na ekrany polskich kin w 2015 i 2016 roku. Dzięki sprawdzonemu już systemowi wspierania produkcji przez Polski Instytut Sztuki Filmowej (w tym wspierania debiutów) powstaje u nas coraz więcej filmów kinowych, w tym debiutów, które mogą być potem pokazywane m.in. w Koninie. Co roku więc pojawia się grono nowych twórców, nowych nazwisk. Ci reżyserzy będą kształtowali oblicze polskiej kinematografii. Tegoroczne „Debiuty” potwierdzają, że część tych twórców już swoją pierwszą fabułą zdobywa mocną pozycję w środowisku, uznanie wśród widzów i krytyków.

Zwycięzcą Plebiscytu Publiczności 26. Przeglądu Polskich Filmów Fabularnych „Debiuty” został film „Ostatnia rodzina” w reżyserii Jana P. Matuszyńskiego, który od sukcesów na Festiwalu Filmowym w Gdyni zgarnia następne nagrody w kolejnych międzynarodowych konkursach. Swoim dziełem Jan P. Matuszyński nawiązuje do innych wielkich debiutów, które zarazem zapisały trwałe miejsce w polskim kinie. Również w Koninie co kilka lat pojawia się film o podobnej randze, który wyraźnie zdobywa sympatię widzów i bezapelacyjnie wygrywa w Plebiscycie Publiczności. Należy tu wspomnieć takie tytuły, jak „Nadzór” Wiesława Saniewskiego (1986), „Spis cudzołożnic” Jerzego Stuhra (1995) , „Zmruż oczy” Andrzeja Jakimowskiego (2003), „Rezerwat” Łukasza Palkowskiego (2008), „Sala samobójców” Jana Komasy (2011). Autorzy tych filmów również w swoich następnych dziełach utrzymali wysoki poziom, czego trzeba życzyć również Janowi Matuszyńskiemu, bo nie jest to wcale łatwa sztuka i często po olśniewającym debiucie reżyserzy z hukiem spadają z podium.

A konińskim kinomanom, bywalcom „Debiutów”, życzymy, aby nie musieli czekać kilka lat na wybitny film i żeby co roku mieli trudny wybór oddając swój głos na najlepszy debiut.

Dla porządku dodajmy, że w czasie tegorocznych „Debiutów” (29 listopada – 3 grudnia 2016) publiczność miała okazję obejrzeć jedenaście debiutów fabularnych: „Hel” – reż. Paweł Tarasiewicz, Katarzyna Priwieziencew, „Kamper” – reż. Łukasz Grzegorzek, „Na granicy” – reż. Wojciech Kasperski, „Moje córki krowy” – reż. Kinga Dębska, „#Wszystkogra” – reż. Agnieszka Glińska, „Baby Bump” – reż. Kuba Czekaj, „Córki dancingu” – reż. Agnieszka Smoczyńska, „Sprawiedliwy” (95’) – reż. Michał Szczerbic, „Czerwony pająk” – reż. Marcin Koszałka, „Znam kogoś, kto cię szuka” – reż. Julia Kowalski i „Ostatnia rodzina” – reż. Jan P. Matuszyński. Ostatniego dnia Przeglądu, już po ogłoszeniu komu przypadła Nagroda Publiczności i po koncercie polskiej muzyki filmowej w wykonaniu orkiestry pod dyrekcją Szymona Piotrowskiego, zaprezentowany został, na pokazie przedpremierowym, film Macieja Michalskiego „Kukułeś”.

oprac. Andrzej Moś, Andrzej Dusza

Fot: Marcin Oliński