Nuta słowiańska, forma klasyczna

Dzieła Antonina Dworzaka i Wasyla Barwińskiego usłyszeliśmy w czasie kolejnego koncertu z cyklu „Muzyka w Ratuszu – prezydent Konina zaprasza” (25 lutego 2017). Tym razem w ratuszu koncertowało Lwowskie Trio Fortepianowe.

Koncerty w sali ratuszowej, organizowane przez Konińskie Towarzystwo Muzyczne, cieszą się popularnością. I tym razem w sobotni wieczór sala wypełniła się słuchaczami. Tradycyjnie na początek zaprezentowali się wychowankowie Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w Koninie. Kwartet smyczkowy: Józefina Bałdyka – I skrzypce, Nikola Goertner – II skrzypce, Agata Rosicka – altówka, Daria Junkiert – wiolonczela, wykonał część pierwszą Quartetto d’archi op.4 Luigi Rago. Dziewczyny z I i II klasy dały próbkę pięknego wspólnego muzykowania. To była muzyka elegancko wykonana. Pieczę nad kwartetem trzyma ich nauczycielka Edyta Maksymczuk-Thiel (wiolonczelistka, na stałe współpracująca z Wrocławską Orkiestrą Barokową).

Lwowskie Trio Fortepianowe działa od 1999 roku. Inicjatorem jego powstania i organizatorem jego działalności jest Natalia Rewakowicz, pochodząca ze Lwowa pianistka, mieszkająca od początku lat 90-tych w Warszawie. Obok Rewakowicz zespół tworzą: Kateryna Poteriajewa – skrzypce i Olga Szutko – wiolonczela. Trio oprócz światowej klasyki z upodobaniem prezentuje muzykę ukraińską, między innymi Wasyla Barwińskiego i Myrosława Skoryka.

Natalia Rewakowicz ukończyła z wyróżnieniem Lwowskie Konserwatorium Muzyczne w klasie fortepianu Olgi Kaczewej i organów Samuela Dajcza. Swoje pianistyczne umiejętności doskonaliła pod kierunkiem Vladimira Viardo. Już podczas studiów zajmowała się kameralistyką, występując z wybitną skrzypaczką Lidią Szutko, uczennicą Dawida Ojstracha, laureatem międzynarodowych konkursów muzycznych im. Czajkowskiego, Bacha i Sibeliusa. W 1990 roku przyjechała do Polski na stałe. Występuje jako solistka i kameralistka. Ma za sobą występy z orkiestrami symfonicznymi na Ukrainie i w Polsce. W latach 90-tych współpracowała z Triem Fortepianowym „Con Fuoco”, z którym zrealizowała m.in. poetycko-muzyczny program „Paryski Salon Fryderyka” z udziałem Krzysztofa Kolbergera, utrwalony na płycie CD. Koncertowała m.in. z Olgą Pasiecznik, Martą Boberską, Adamem Klockiem i Jakubem Jakowiczem. Zajmuje się także pedagogiką, prowadząc klasę fortepianu w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie. W 2013 roku uzyskała tytuł doktora sztuki w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu.

Skrzypaczka Kateryna Poteriajewa, lwowianka, jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Mykoły Łysenki w klasie Heorhija Pawlija i Oresty Kohut. Prowadzi aktywną muzyczną działalność jako solistka i kameralistka. Występowała z orkiestrą symfoniczną Filharmonii Lwowskiej. Od 2013 roku jest muzykiem Lwowskiej Orkiestry Symfonicznej INSO.

Olga Szutko – wiolonczela, studiowała w Narodowej Akademii Muzycznej Ukrainy w Kijowie, a także w Konserwatorium Muzycznym w Paryżu. Jest laureatem konkursów muzycznych w Chersonie (Ukraina), Kijowie, Caltanissetta (Włochy) i Wiedniu. W 1999 r. została koncertmistrzem grupy wiolonczel w Państwowym Zespole „Kijowscy Soliści”. Mieszka we Lwowie. Występuje jako solistka i kameralistka, także w duecie ze skrzypkiem Ostapem Szutko, prywatnie – mężem wiolonczelistki. W swoim dorobku ma płyty CD oraz nagrania dla ukraińskiego radia i telewizji, a także występy w Polsce, Włoszech, Francji, Rosji, Austrii i Japonii.

W czasie pierwszej części „Muzyki w Ratuszu” usłyszeliśmy Antonina Dvořáka (Dworzaka) „Dumki” op. 90 na trio fortepianowe. Nie jest to najbardziej znane i najczęściej wykonywane dzieło czeskiego kompozytora epoki romantyzmu. Szkoda, bo pełne malarskiego uroku, westchnień, melancholii. Bardzo… słowiańskie. I pięknie wykonane; zwłaszcza gdy skrzypce się „rozkręciły” (w części piątej), „Dumki” zabrzmiały przekonywująco. Część VI (Lento maestoso, Vivace) to majstersztyk, nagrodzony wielkimi brawami.

Publiczność porwały artystki wykonaniem Trio fortepianowego a-moll Wasyla Barwińskiego, ukraińskiego kompozytora, napisanego w 1910 roku. Barwiński (1888-1963) to jedna z najbardziej ważnych i wpływowych postaci w muzyce Zachodniej Ukrainy I połowy XX wieku. Był kompozytorem, pianistą, dyrygentem, muzykologiem, pedagogiem i krytykiem muzycznym. Urodził się w Tarnopolu, studiował w Konserwatorium Lwowskim i w Pradze. W 1948 roku został aresztowany i osadzony w łagrze na 10 lat przez władze radzieckie. Zmuszono go także do podpisania zgody na zniszczenie swoich utworów, które następnie spalono na podwórzu konserwatorium. Do Lwowa wrócił w 1958 roku. W tym okresie starał się odtworzyć z pamięci zniszczone w czasie aresztowania kompozycje. Pewna ich ilość przetrwała dzięki wydaniu przez Universal Edition przed II wojną światową.

Trio fortepianowe a-moll Wasyl Barwiński skomponował podczas studiów w Pradze. To kompozycja zespalająca klasyczną formę z romantyczną treścią, zabarwioną folklorem huculskim (alla kolomyika) w ostatniej części.

Temu wykonaniu towarzyszyły owacje na stojąco. Andrzej Majewski, niestrudzony organizator „Muzyki w Ratuszu”, komentował: Panie grały porywająco, pomijając oczywistą wirtuozerię, tam było 100 procent muzyki przez duże M.

Na bis elegancka, salonowa kompozycja Antonina Dvoraka „Humoreska.”

I jeszcze ważny dla melomanów komunikat: 25 marca w czasie kolejnej odsłony „Muzyki w Ratuszu” na scenie zagra kwartet fletowy. W roli pierwszego fletu wystąpi być może  Łukasz Długosz.