Przekraczanie możliwości

Rok 2022 był rokiem Antoniny Waliszewskiej, pianistki i Bartosza Wódczaka, organisty. Obydwoje są uczniami Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. I. J. Paderewskiego w Koninie. A może był to rok „Pięknej i Bestii”, spektaklu muzycznego w interpretacji uczniów i pedagogów konińskiej PSM?

Lista ubiegłorocznych sukcesów uczennic i uczniów PSM w Koninie, jedynej w mieście szkoły artystycznej, jest długa. Wystarczy zajrzeć na szkolną stronę internetową, gdzie są odnotowywane skrupulatnie laury, zdobywane na konkursach i festiwalach regionalnych, ogólnopolskich i międzynarodowych. Także przyznane uczniom i uczennicom stypendia, koncerty solowe i orkiestrowe, spektakle, udział w warsztatach mistrzowskich. Które z tych osiągnięć są ważniejsze? Krzysztof Pydyński, dyrektor PSM, twierdzi, że w przypadku szkoły artystycznej

sukces mierzony jest

możliwościami ucznia – ich przekroczenie jest sukcesem.

Dla Bartosza Wódczaka, ucznia klasy organów Hanny Buczkowskiej-Bartczak, bez wątpienia sukcesem było otrzymanie stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia artystyczne w roku szkolnym 2021/2022, stypendium Prezydenta Miasta Konina a także I nagrody na VII Ogólnopolskim Konkursie Organowym im. Mariana Sawy w Warszawie, wyróżnienia na XIII Krakowskim Konkursie Młodych Organistów i I miejsca na Ogólnopolskim Konkursie Młodych Organistów w Sanoku.

Antonina Waliszewska, pianistka z klasy fortepianu Teresy Kaczmarek, zdobyła w 2022 roku I nagrodę i Puchar na IV International Chopin Piano Competition w Wiedniu (Austria), koncertowała w Paryżu jako laureatka Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego Nouvelles Etoiles – online music competition, otrzymała ABSOLUTE FIRST PRIZE na Franz Liszt Center International Piano Competition w Hiszpanii, I nagrodę na II Ogólnopolskim Konkursie „Muzyczny Koryfeusz” w Poznaniu, II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym Opus 2022 w Krakowie. Jest też stypendystką Fundacji Santander Bank Polska S.A. i Marszałka Województwa Wielkopolskiego.

Obok nich ciekawą postacią jest Wojciech Oliński, gitarzysta z klasy gitary jazzowej Michała Kaczmarczyka, którego sukcesem – nieczęsto spotykanym – jest nagranie i wydanie płyty („Am I Going The Right”) z własnymi kompozycjami i aranżacjami. Do tego trzeba dodać udział w licznych koncertach z gwiazdami krajowej estrady jazzowej (i nie tylko), wygranie VI Makroregionalnych Prezentacji i Warsztatów Improwizacji Jazzowej w Koninie oraz tytułu Kariatyda Nova, przyznany przez Centrum Kultury i Sztuki w Koninie „za młodzieńczą miłość do gitary, którą pielęgnuje z idealistycznym zacięciem i bezkompromisowa brawurą”.

W wyliczaniu sukcesów indywidualnych,

powinniśmy zauważyć

podpowiada Katarzyna Broj, prowadząca w PSM zajęcia z historii muzyki, literatury muzycznej, form muzycznych i przy okazji autorka „aktualności” szkolnej strony internetowej:

– II miejsce Damiana Kołodziejczaka, ucznia klasy puzonu Zbigniewa Kołodziejczaka, na XIII Międzynarodowym Konkursie „Instrumenty Dęte” w Jastrzębiu-Zdroju

– I miejsce Adriana Lityńskiego, ucznia klasy trąbki Krzysztofa Lityńskiego, na XXIX Poznańskim Konkursie Instrumentów Dętych im. prof. Mieczysława Kaczorowskiego i III miejsce na I Ogólnopolskim Konkursie dla Trębaczy w Szczecinie

– wyróżnienie dla Gabrieli Lityńskiej, pianistki z klasy fortepianu Danuty Gościńskiej na XXI Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym w Koninie oraz wyróżnienie na XIX Konkursie DeGinard International Young Competition w Żyrardowie

– III miejsce Wiktorii Trzmielewskiej, organistki w klasie organów Haliny Buczkowskiej-Bartczak, na VII Ogólnopolskim Konkursie Organowym im. Mariana Sawy w Warszawie

– Laur dla Szymona Soszyńskiego, z klasy altówki Joanny Głąb, na V Ogólnopolskim Konkursie organizowanym w ramach Festiwalu w Barokowym Stylu

– III nagrodę Damiana Kołodziejczaka, z klasy puzonu Zenona Kołodziejczaka, i wyróżnienie Alberta Wróbla, z klasy trąbki Krzysztofa Lityńskiego, na XXIX Poznańskim Konkursie Instrumentów Dętych im. prof. Mieczysława Kaczorowskiego

– III miejsce Kai Kulczyńskiej, z klasy fletu Ewy Majewskiej, na 7. Międzynarodowym Konkursie na Flet Solo „Il Flauto Ricercato” w Łodzi i III miejsce na XXIV Wielkopolskim Konkursie Klas Instrumentów Dętych w Poznaniu

– III miejsce Marty Rosińskiej, z klasy fletu Ewy Majewskiej, na XXIV Wielkopolskim Konkursie Klas Instrumentów Dętych w Poznaniu

– wyróżnienia dla Otylii Polewskiej i Wiktora Kowalczyka, z klasy klarnetu Pawła Susłyka, na I Śląskim Festiwalu Klarnetowym w Katowicach

– III miejsce Bartosza Radeckiego, ucznia z klasy gitary Andrzeja Majewskiego, na XII Ogólnopolskim Konkursie Gitarowym w Szczecinie

– II miejsce Hanny Pacześnej, z klasy skrzypiec Jana Szkalskiego, na I Ogólnopolskim Konkursie „Muzyczny Koryfeusz” w Poznaniu i III nagroda na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym Opus 2022 w Krakowie

– Laur Szymona Pieszaka i wyróżnienie Tomasza Dryjańskiego, z klasy akordeonu Przemysława Stadnika, i wyróżnienie Patrycji Stolarskiej, z klasy gitary Michała Koszykowskiego, na XXVII Słupeckich Spotkaniach Muzycznych w Słupcy

– I miejsce Wiktora Kowalczyka, z klasy klarnetu Pawła Susłyka, na IV Gorzowskim Turnieju Stroikowym

– I miejsca Olgi Laskowskiej i Amelii Kusej, z klasy skrzypiec Jana Szkalskiego, na VIII Międzyszkolnym Konkursie Instrumentalnym w Miliczu

– I miejsce Antoniego Olińskiego i III miejsce Borysa Wozińskiego, z klasy perkusji Marka Jakubowskiego, na VI Regionalnym Konkursie Perkusyjnym Konfrontacje Młodych Werblistów w Gostyniu

– III nagroda dla Anny Frącali i wyróżnienia dla Maji Pietrzak i Gabrieli Lityńskiej na Wielkopolskim Konkursie o życiu i twórczości Kazimierza Serockiego; uczennice do konkursu przygotowała Maria Figaj.

Do tego wyliczenia dodajmy jeszcze stypendium ART GrECo, przyznane Otylii Polewskiej, klarnecistki z klasy Pawła Susłyka, przyznane jej przez Fundację GrECo. To stypendium jest pokłosiem m.in. sukcesów Otylii, międzynarodowych i ogólnopolskich: 1 miejsca na 13th World Open Music Competition oraz na Wind Stars 2022, czy też 2 miejsca na International Competition of performers on wind and percussion instruments „Bel Suono”.

Laury i wyróżnienia zbierane przez uczniów, będące każdorazowo „przekraczaniem możliwości”, to także są sukcesy ich nauczycieli. Danuta Gościńska, prowadząca klasę fortepianu, otrzymała prestiżową Nagrodę II stopnia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, zaś Hanna Buczkowska-Bartczak, prowadząca klasę organów, Nagrodę I stopnia Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej. Obie „za wybitne osiągnięcia w pracy dydaktyczno-wychowawczej i artystycznej”. Centrum Edukacji Artystycznej doceniając poziom konińskich pedagogów zorganizowało w Koninie Ogólnopolską Konferencję Metodyczną dla Nauczycieli Przedmiotów Ogólnomuzycznych I i II stopnia; konferencja ubiegłoroczna, już jedenasta, poświęcona była wykorzystaniu multimediów i technologii informatycznej w dydaktyce.

Piękna i Bestia

Inną miarą „przekraczania możliwości” są spektakle i koncerty uczniów konińskiego „Muzyka”. – Szkoła kształci dość wąsko instrumentalistów, solistów. Dopiero spektakl czy koncert szkolnej orkiestry jest rzeczywistym odkrywaniem możliwości uczniów – przekonuje Krzysztof Pydyński. – Takim dużym odkryciem był w 2022 roku musical „Piękna i Bestia”. Spektakl, bardzo dobrze skonstruowany artystycznie, co było ogromną zasługą Jakuba Unolta, reżysera i dyrygenta oraz Kamili Pacześnej, odpowiedzialnej za przygotowanie chóru, pokazał możliwości naszych uczniów. To oni wcielając się w role pokazali możliwości, o które, w kilku przypadkach, byśmy ich nie podejrzewali. Byli też aranżerami, autorami i wykonawcami scenografii. A wszystko zostało wykonane na dodatkowych zajęciach. To wartość dodana, no i przyjemność z pracy. Ten musical chcemy pokazać szerszej publiczności 17 lutego bieżącego roku na scenie Domu Kultury „Oskard”.

Stałym elementem życia szkoły jest coroczny koncert Szkoła Muzyczna Swojemu Miastu; w 2022 roku był to już 23. koncert, w czasie którego zaprezentowali się soliści i wszystkie formy zespołowego grania. Szkolny Big Band wystąpił na ubiegłorocznym Festiwalu Jazzonalia, koncertując ze Stanisławem Soyką, a także w Kaliszu. Była Parada Jazzowa w mieście i w centrum handlowym FERIO. Szkolna Orkiestra Dęta, pod kierownictwem Jacka Rybczyńskiego, koncertowała dla Ukrainy, rejestrując na YouTube „Modlitwę o Pokój” Norberta Blachy. Młodzi wirtuozi występowali razem z Januszem Wawrowskim, wirtuozem skrzypiec, byłym absolwentem konińskiej PSM, na jednym z koncertów Festiwalu Muzyczne Przestrzenie. Dużym echem odbiło się „Tango Nuevo” – koncert szkolnego combo prowadzonego przez Szymona Wieczorkiewicza, nauczyciela gitary basowej i kontrabasu. Podobnie jak koncerty uczniów w klasztorze o. misjonarzy w Kazimierzu Biskupim, na 200-lecie parafii ewangelicko-reformowanej w Żychlinie, w konińskim szpitalu, w szkołach i przedszkolach.

Chciałbym się mylić

Podnoszeniu umiejętności uczniów służyły warsztaty mistrzowskie, na przykład dla akordeonistów z prof. dr hab. Elżbietą Rosińską (Akademia Muzyczna w Gdańsku) i prof. dr hab. Klaudiuszem Baranem (UMFC w Warszawie), dla gitarzystów z prof. dr hab. Piotrem Zalewskim (AM we Wrocławiu), dla organistów z prof. dr hab. Julianem Gembalskim (AM w Katowicach) i dla trębaczy z prof. Romanem Gryniem, wykładowcą w AM w Bydgoszczy i Poznaniu. A do tego uczniowie uczestniczyli w organizowanych w PSM, albo przy udziale szkoły, Międzynarodowych Młodzieżowych Warsztatach Jazzowych Wielkopolska-Dolna Saksonia, Festiwalu „Chopinowskie Interpretacje Młodych”, w Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym dla uczniów I i II stopnia, Makroregionalnych Prezentacjach i Warsztatach Improwizacji Jazzowej, niezwykłych koncertach w auli PSM, jak choćby Karola Szymanowskiego „Harnasie” na dwa fortepiany w wykonaniu Joanny Domańskiej i Magdaleny Lisak. Pogłębianiu wiedzy muzycznej uczniów służył też zorganizowany w szkole konkurs wiedzy o życiu i twórczości Kazimierza Serockiego; te konkursu, organizowane co roku, dotyczyły m.in. Witolda Lutosławskiego, Andrzeja Panufnika, Henryka Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara, Krzysztofa Pendereckiego, Tadeusza Bairda, Grażyny Bacewicz, kolejny będzie o twórczości Witolda Szalonka.

Niewątpliwie – to wszystko sprzyjało w 2022 roku „przekraczaniu możliwości” przez uczniów konińskiej PSM. A czy może też sprzyjać WAŻNYM instytucjom, odpowiedzialnym za poprawienie bazy tej szkoły i wybudowanie dla niej (i konińskiej społeczności) sali koncertowej? Przypuszczam, że wątpię.

Andrzej Dusza

Zdjęcie – Mirosław Jurgielewicz